Samcon werkt efficiënter dan ooit dankzij Zoho en de ondersteuning van BrainSolutions

Blog

Samcon is distributeur van sportmedische apparatuur voor de Benelux en is gespecialiseerd in revalidatiemateriaal. Zo bieden ze verschillende oplossingen aan: van cardio- en krachttrainingstoestellen tot balans- en valpreventie materialen. Ze klopten initieel aan bij BrainSolutions voor een nieuwe website (gebouwd met Kentico CMS), maar ondertussen gaat de samenwerking veel verder dan dat. We spraken met Laurent De Coster, algemeen directeur bij Samcon, om te weten te komen hoe ze dankzij Zoho efficiënter zijn gaan werken. 

Nood aan flexibiliteit, nu en in de toekomst 

'We hadden nog maar net een nieuwe CRM geïmplementeerd toen we merkten dat het niet beantwoordde aan onze noden', vertelt Laurent. 'Ik merkte al snel dat DbFact niet flexibel genoeg was en dat we niet in staat waren om zelf iets te wijzigen. Ons systeem was met andere woorden allesbehalve future proof. Bijgevolg gingen we op zoek naar een sterk alternatief. Toen BrainSolutions ons de Zoho producten voorstelde, wisten we dat we dat alternatief - en zelfs meer - gevonden hadden.'

Meer professionaliteit en efficiëntie dankzij Zoho CRM


Samcon had nood aan één geïntegreerd systeem waarmee alle business-activiteiten beheer konden worden, zoals sales, boekhouding, facturatie, ticketing en marketing. Zo kwam Samcon terecht bij Zoho CRM.

'Dit is by far ons meest gebruikte product', legt Laurent uit. 'Ons salesproces zit hierin vervat. Met Zoho CRM kunnen we gemakkelijk leads opvolgen. We slaan onze leads op, volgen contacten nauwkeurig op, sluiten deals en maken offertes. Deze offertes hebben bovendien allemaal dezelfde template terwijl voordien iedereen een andere opmaak gebruikte. Met templates konden we onze professionaliteit en efficiëntie aanzienlijk verhogen.'

Laurent ziet nog meer voordelen in het gebruik van Zoho. 'Alles is aan elkaar gekoppeld. Als onze sales-mensen op de baan zijn, wordt alle info in de cloud opgeslagen en in realtime geüpdatet. Zo hebben onze medewerkers altijd de meest recente klanteninformatie. Ze openen hun applicatie op hun tablet en kunnen onmiddellijk deals sluiten en tekenen.'

Koppeling met Zoho Books en Exact Online


Dat brengt ons naadloos bij een ander groot voordeel van Zoho. Het is mogelijk om verschillende koppelingen te maken naar andere systemen en programma’s - al dan niet van Zoho zelf.

'Zo is onze Zoho CRM gekoppeld aan Zoho Books waarmee we onze bestellingen en facturen kunnen beheren', zegt Laurent. 'Van zodra we een product hebben verkocht, wordt dit overgeheveld aan Books. Hierin gebeurt de volledige administratie en opvolging van de verkoop. Onze verkopers voegen getekende bestelbonnen toe waarna Zoho books automatisch een factuur uitstuurt naar de klant. Zoho Books konden we op zijn beurt koppelen aan ons boekhoudsysteem Exact Online. Hierdoor kan gewoon niets meer misgaan en bovendien is er niemand meer nodig om dit manueel op te volgen. Dat heeft ons al veel tijd uitgespaard!'

En wat met de toekomst? 

'Momenteel starten we ook Zoho Desk op samen met Zoho Forms', legt Laurent uit. 'Hiermee kunnen we onze aftersales opvolgen. Concreet gaan onze techniekers de baan voor herstellingen. Zij kunnen hun interventies bekijken en de status hiervan updaten. Na de herstelling kan alles in realtime getekend worden waarna er automatisch een factuur buiten gaat. Alles wordt opgeslagen in de cloud! Ook gepresteerde uren worden bijgehouden in Zoho Desk waardoor we perfect kunnen spreken van een volledig geïntegreerd systeem.'

Laurent is van plan om Naast Zoho CRM en Desk nog meer producten te implementeren bij Samcon. 'Ik denk aan Zoho Campaigns voor onze marketing, Zoho Social, Zoho Commerce enzovoort. Zoho is een groot en groeiend bedrijf met bijna oneindig veel mogelijkheden. Vreemd dat het voorlopig nog niet zo bekend is in Belgïe want op de internationale markt is deze software een belangrijke speler. Het is aangenaam om te weten dat we met Samcon onze groeiambities kunnen waarmaken zonder te moeten switchen naar een andere software. We gebruiken zelf nog maar 10% van alle mogelijkheden die Zoho te bieden heeft…'

De wisselwerking met BrainSolutions

Het team van Samcon kreeg via BrainSolutions een volledig workshop om iedereen mee op de Zoho-kar te krijgen. 'Iedereen was er heel snel mee weg', verduidelijkt Laurent. 'De Zoho producten zijn niet moeilijk in gebruik aangezien ze steeds dezelfde logica volgen.'

Laurent is ook zeer tevreden van de samenwerking met BrainSolutions. 'Die samenwerking beschrijf ik het beste als ‘wisselwerking’, zegt hij. 'Het is fijn om te weten dat zij meedenken met ons bedrijf. Bij BrainSolutions vertrekken ze steeds vanuit onze noden en behoeftes waarna ze gepaste oplossingen bieden voor onze uitdagingen. Deze manier van samenwerken is in mijn ogen heel uniek. We hebben bij Samcon ook zelf de vrijheid om ons systeem op te maken of te programmeren. We spreken samen af wat we zelf doen en wat niet. BrainSolutions speelt hierin de hoofdrol met hun expertise en knowhow. Toch zitten we ook zelf nog aan het stuur. Ik kijk ernaar uit om samen met hen nog verder te groeien…' 

Posted by Antoine GERARD

Ook samenwerken?

Neem contact op!